Lendelede keurt Charter Werftransport goed.

Op 20 november 2020

Lendelede keurt op voorstel van N-VA het Charter Werftransport voor een veiligere schoolomgeving unaniem goed.

Verkeersveiligheid ligt ons allen nauw aan het hart.
Op de gemeenteraad van 19 november werd de ondertekening van het Charter Werftransport ter goedkeuring op de gemeenteraad voorgelegd. Hierdoor gaat de gemeente Lendelede samenwerken met de bouwsector voor een bereikbare en veilige schoolomgeving tijdens de schoolspits.
We zijn dan ook verheugd dat het bestuur onze visie ondersteunt en volgt.

Met de gemeente Lendelede hebben we in 2015 de intentieverklaring ondertekend van OVK ( Ouders van verongelukte kinderen). In 2016 en 2018 hebben we het SAVE charter ontvangen door de reeds genomen beslissingen en inspanningen om schoolomgevingen veiliger te maken, we kunnen daar enkel maar blij mee zijn. Een van de voornaamste aanbevelingen blijft inderdaad het werken aan een veilige schoolomgeving. De aanwezigheid van vrachtverkeer en vuilniswagens in schoolbuurten tijdens de “schoolspits” blijft evenwel een knelpunt, waardoor vaak vermijdbare onveilige situaties ontstaan.

Daarom zijn wij wij overtuigd dat dit voorstel in de gemeenteraad een logisch vervolg is en een stap verder vooruit in de goede richting. We zijn uiteraard heel tevreden dat het gemeentebestuur ingaat op ons voorstel en dat de ondertekening van het Charter Werftransport op de gemeenteraad unaniem goedgekeurd werd. Dit is een mooi voorbeeld van hoe een constructieve oppositie ook resultaten kan opleveren.

“Kinderen en jongeren moeten in een veilige omgeving naar school kunnen fietsen. Het weren van vrachtwagens en vuilniswagens is daarbij cruciaal. Fietsende jongeren en kinderen komen daar op weg van/naar school nog al te vaak mee in conflict. Met de ondertekening van het Charter Werftransport zal aan deze gevaarlijke situaties nu een einde komen. Het charter, een initiatief van de Vlaamse overheid, de VSV, de VVSG, Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA, heeft als doelstelling dat er geen werftransport in schoolomgevingen tijdens de begin- en einduren van scholen gebeurt. Verder wordt ook het werftransport met tractoren in de bebouwde kom en in schoolomgevingen zoveel mogelijk vermeden” aldus Gudrun Debrabandere.

Tot slot adviseren wij met onze fractie het gemeentebestuur om ook zélf het goede voorbeeld te geven en het zich ertoe verbindt duidelijke afspraken te maken met de gemeentediensten en andere partners zoals IVIO om bij werken in eigen beheer en ophaalrondes de verplaatsingen met zware vervoersmiddelen tijdens de schoolspits in de buurt van scholen en op schoolroutes maximaal te vermijden.

Hoe waardevol vond je dit artikel?